به نام خدا

 

راهنمای تفصیلی شرکت در جشنواره

 

 

دوست و همراه همیشگی، سلام

همۀ شما در زندگی پر فراز و نشیب‌تان، آزمون‌های سختی را پشت سر گذاشته و کوله باری از تجربه و دانش کسب کردید. مسیرهای جدیدی برای برون رفت از مشکلات یافته و ایده‌ها و طرح‌هایی برای رشد و ارتقای زندگی شخصی و کاری‌تان داشته‌اید. در «تجربۀ ماندگار» می‌خواهیم تجربیات ماندگار زندگی فردی و اجتماعی(شغلی و...) شما را در قالب «طرح یک زندگی» جمع‌آوری کنیم تا ضمن ثبت و ماندگار کردن آنها، مسیری برای زندگی بهتر نسل جوان گشوده و از  اندوخته‌ها و تجربیات کاری شما، برای سربلندی و پیشرفت ایران عزیز بهره گیریم. خاطرات موثر و تجربیات کاری موثرتان را نوشته و برای ما ارسال کنید.

اگر در مصاحبه و ندوین و تنظیم اثر، شاخص‌های ذیل را رعایت فرمایید، علاوه بر دریافت هدیه 20میلیون ریالی، اثر شما وارد مرحله ارزیابی و داوری برای دریافت جوایز برتر خواهد شد.       

شاخصه ها و ویژگی‌ها:

1- مشارکت اعضای خانواده و بستگان(فرزند، نوه، عروس، داماد و...):

- در این جشنواره بنا داریم تا ضمن بهره مندی از تجربیات افراد بازنشسته به عنوان سرمایه‌های ملی، مروّج ایجاد مفاهمه و گفتگوی بین نسلی به عنوان یک سرمایه اجتماعی ارزشمند باشیم. بنابراین بهتر است در تدوین و آماده‌سازی آن سایر اعضای خانواده و بستگان نیز مشارکت داشته باشند.

2- ایده های مؤثر و نوآوری ها:

- بهتر است تمرکز اصلی خاطرات بر تجربیات مهم زندگی، ایده‌های موثر و همچنین نوآوری‌هایی باشد که عزیزان برای برون رفت از مشکلات فردی و کاری از آنها استفاده کرده‌اند.

3- حجم و ویژگی آثار ارسالی:

- متن «طرح زندگی» باید حداقل 40 صفحه یا 12 هزار کلمه و حداکثر 80 صفحه یا 24 هزار کلمه با فونت 14 B Nazanin  و به صورت فایل تایپ­شده در نرم­افزار ورد(word) تنظیم و ارسال شود. متن ارسالی باید روان و سلیس بوده و از زبان بازنشسته (به صورت روایت اول شخص) تدوین شود. همچنین فاقد اغلاط املایی و لغات و اصطلاحات غریب و غیر مصطلح  باشد.

4- اخلاق مداری و امانت داری  در نگارش اثر:

- موارد مطرح شده در زندگی­نامه فردی و شغلی نباید حاوی توهین به شخص یا سازمان و همچنین افشای اسرار یا اطلاعات فردی یا سازمانی باشد.

5- بیان تجارب مؤثر و آموزنده:

 - در بیان تجربیات شغلی، اشاره به نقاط موفقیت و شکست خود یا سازمان، شرکت یا نهادی که در آن فعالیت داشتید، بسیار قابل اعتناست. جمع همین نکات است که آینده ایران بزرگ را خواهد ساخت.

 

 

شروع فرایند تولید اثر

همانطور که در اطلاعیه ها خواندید، قرار هست تجربیات و درس‌های زندگی بازنشستگان عزیز و شریف این مرز و بوم  را با کمک شما، اعضای خانواده این عزیزان (فرزند، نوه، عروس، داماد و...)  ضبط و ثبت کنیم تا علاوه بر تقویت ارتباط بین نسلی،    از آنها برای ساختن ایران بزرگ بهره گیریم.
رعایت شاخص‌های حداقلی  که با عنوان "ویژگی‌های آثار قابل قبول " در همین صفحه  قرار داده شده است، باعث می‌شود هدیه 20 میلیون ریالی از آن شما شود؛ اما اگر میخواهید وارد مرحله ارزیابی و داوری برای دریافت جوایز برتر و حمایت برای انتشار و چاپ اثرتان شوید، مطالعه این راهنما به شما کمک خواهد کرد. 

 

ضبط صوت:

برای این کار ابتدا به یک وسیله‌ای برای ضبط صدای راوی نیاز داریم که حرفه ای ترین آن دستگاه‌های ریکوردر هستند، ولی در دسترس‌ترین آن، تلفن‌های همراه هوشمند است که یک برنامه‌ای تحت عنوان ضبط صوت یا ریکوردر دارند که می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای خواسته شما را برآورده کند. البته شما می‌توانید از دوربین های فیلم برداری نیز استفاده کنید ولی ما در این مرحله چنین خواسته‌ای از شما نداریم.

فقط در نظر داشته باشید که اگر با تلفن همراه در حال ضبط کردن صوت هستید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تلفن همراه خود را در حالت هواپیما قرار دهید تا درصورت برقراری تماس با شما ضبط صوت قطع نشود.

  • تلفن همراه را در نزدیکترین حالت ممکن به راوی قرار دهید تا کیفیت صوت مطلوب باشد

  • از شارژ باتری تلفن همراه خود مطمئن باشید که در حین مصاحبه خاموش نشود.

  • حافظه داخلی خود را به اندازه نیاز خالی کنید که در صورت طولانی شدن مصاحبه با مشکل ذخیره سازی مواجه نشوید.

  • س از پایان مصاحبه حتما جلسات را طبق شیوه مقابل نام گذاری کنید. (شماره جلسه+موضوع اصلی جلسه مانند: جلسه اول - ورود به وزارتخانه، جلسه دوم-انگیزه خدمت و...)

البته درصورت ضبط با ریکوردر، هم که بعد از مصاحبه آن را در کامپیوتر یا لپ تاپ ذخیره می‌کنید، باید شیوه نام گذاری را رعایت کنید.

مصاحبه:

حال نکاتی را در حین مصاحبه خدمتتان عرض می‌کنم:

1-شناسنامه:

ابتدای هر مصاحبه نیاز هست که شناسنامه صوت گفته شود. شناسنامه شامل 5 قسمت است به شرح ذیل که بصورت یک جمله کوتاه گفته میشود:

  • الف- شماره جلسه

  • ب-نام راوی

  • ج- موضوع مصاحبه

  • د- تاریخ روز مصاحبه

  • ه- نام مصاحبه کننده

جمله: به نام خدا، جلسه سوم مصاحبه با آقا/خانم محمدی پیرامون ثبت خاطرات و تجربیات بازنشستگان، امروز 13آذر ماه سال 1400، بنده آقا/خانم ... فرزند / نوه / عروس / داماد ایشان هستم.

شناسنامه باعث میشود که در بایگانی وآرشیو و در هر مرحله دیگری به راحتی صوت و یا متن مصاحبه قابل تشخیص و ردیابی باشد.

حال وارد فضای مصاحبه میشویم. رعایت موارد ذیل سبب می‌شود تا مصاحبه خوب، دقیق و مفیدی داشته باشید:

2- تهیه بانک سوالات

لازم است مصاحبه‌گر فهرستی از موضوعات و سؤالات را در اختیارش قرار داده باشند یعنی من بدانم که قرار است مثلاً دَه‌تا سوال، بیست‌تا سوال، پنجاه‌تا سوال در پروژه‌ها طراحی شده. مثلاً بیست‌تا موضوع داریم در هر موضوع صدها سوال تهیه شده این بانک سوالات در اختیار مصاحبه‌گر قرار می‌گیرد پا می‌شود می‌رود مصاحبه می‌کند. یا خود من به عنوان یک مصاحبه‌گر از قبل قرار باشد یک سری سوال داشته باشم پس حتماً برگه‌ سوال را باید قبل از مصاحبه با خودمان ببریم.  

پیاده سازی:

 حال پس از مصاحبه، نوبت به پیاده سازی متن می‌رسد. زیرا نسخه ای که ما از خاطرات راوی می‌خواهیم یک متن در فرمت word می‌باشد پس نیاز هست متن مصاحبه را هم خودتان یا شخص دیگری پیاده کند و در این مرحله هم یکسری نکات حائز اهمیت است:

1-پیاده سازی گفتاری یا نوشتاری

مصاحبه به زبان گفتاری است و ما هم در این جشنواره از شما می‌خواهیم خاطرات راوی به زبان گفتاری باشد.

2-قید حالات

در پیاده سازی دوستان حتما هرجا راوی توقف می‌کند باید پیاده کننده قید کند که: سکوت. گریه می‌کند: گریه،. می‌خندد: خنده . بغض می‌کند: بغض، این‌ها همه را بیاوریم حالات راوی در متن پیاده شده دقیق ثبت شود چون این‌ها همه مهم است برای تاریخ کجا دارد می‌خندد، کجا دارد گریه می‌کند، کجا دارد به اصطلاح سکوت می‌کند، فکر می‌کند این‌ها همه را دوستان دقت کنند در متن درج شود که بعداً فوق‌العاده به درد می‌خورد.

**برای دانستن نکات جزئی بیشتر و بهتر می‌توانید کتاب (گپ و گفت حرفه‌ای) از انتشارات شهید کاظمی را نیز مطالعه کنید.

تدوین:

پس اتمام مصاحبه ها و پیاده سازی تمام صوت ها به متن، حال باید وارد حساس ترین مرحله نگارش خاطرات و تجربیات راوی مد نظر برویم. یعنی تدوین و در تدوین نیز مانند مصاحبه، دریایی از نکته نهفته است و ما سعی میکنیم چند نکته اساسی را خدمتتان انتقال دهیم.

1- حذف حشو و زوائد

بدون هیچ گونه تعصب و غرض ورزی متن را از اطلاعات غیرضروری چون حشو و زوائد و... پیراسته کنید.

2- سیر زمانی را رعایت نماید

در چینش مطالب سیر زمانی و توالی رویدادها را رعایت نماید. طوری که خواننده همراه با راوی دوران زندگی او را به ترتیب اتفاقات پیش بیاید.

3- بر استناد گفته ها ی راوی بیافزاید

با افزودن و کاستن هایی در متن یا پاورقی انجام و اجرای پژوهش های مکمل که ممکن است تایید یا تصحیح یا تکمیل سخنان راوی یا نفی و تردید آنها باشد، بر استناد گفته‌ها و راستی آنها بیافزاید

4- از علائم نگارشی استفاده کنید

برای خوانش بهتر متن از علائم نگارشی چون علامت سوال، علامت تعجب، ویرگول و - در جای مناسب استفاده کنید

5- ابهامات را بزداید

با رفع تناقص و گویاسازی جملات و کلمات طوری که معنای ثانوی برآن مترتب نشود، ابهامات را از متن بزداید.

6- متن را با صدای بلند بخوانید

در پایان، خوانش متن تدوین شده با صدای بلند. به هماهنگ شدن اجزای متن کمک خواهد کرد. علاوه بر این، خواندن متن توسط چند نفر دیگر نیز به بهترشدن تدوین کمک شایانی می‌کند و می‌توان از پیشنهادات و توصیه های آنان بهره گرفت.

ویراستاری:

این مرحله مرحله پایانی انتشار یک متن ادبی می‌باشد که برمبنای واقعیت نوشته شده است. حال تمام مراحل کار به پایان رسیده و فقط نیاز است با یکسری علائم نگارشی به گویاتر و خواناتر شدن کار کمک کنیم و همچنین غلط‌های املایی را هم تصحیح کنیم تا در روند مطالعه و ارزیابی به مشکلی برنخوریم.

رعایت ویژگی‌ها و شاخص‌های آثار قابل قبول:

- برای ارسال متن رعایت برخی نکات لازم است. به همین جهت ویژگی‌های و شاخص های ارسال آثار در  همین صفحه سامانه بارگذاری شده است که با مطالعه آن می توانید گزارش استاندارد و مطلوبی را ارسال نمایید.

 

در کل سعی کنید خروجی کار شما یک زندگینامه باشد که در آن شخص بازنشسته به صورت پیوسته مقاطع مهم، حساس و درس آموز زندگی خود را از بدو تولد تا زمان حاضر بیان می کند. هم مقاطع و خاطرات مهمی که در زندگی شخصی داشته و هم مقاطع و خاطرات مهمی که در زندگی کاری خود داشته است. در واقع در هنگام نگارش شما باید فرض کنید که دارید یک رمان می نویسید.

نحوه ثبت اثر در سامانه:

برای ثبت اثر در سامانه باید ثبت نام در سایت را انجام دهید و از طریق فرم ارسال اثر، اثر خود را ارسال نمایید.

 منتظر درس‌ها و تجربیات گران‌سنگ شما هستیم تا بتوانیم به مدد طرح زندگی شما، طرحی نو از زندگی دراندازیم، إن شاء الله

 

دبیرخانه نخستین جشنواره ملی تاریخ شفاهی بازنشستگان